Pretplati se i ostvari 10% popusta na sljedeće 3 narudžbe!!!

Željezo i anemije

Frane Herenda

Željezo i anemije

Frane Herenda

Među relativno čestim suplementima koji se traže u ljekarnama su oni koji sadrže željezo. Različite skupine pacijenata posežu za njima, tako da vrijedi vidjeti tko ima stvarne potrebe za dodatnim željezom. Temeljni savjet jest pokušati dobiti sve što nam treba iz raznolike prehrane, no to možda nije uvijek moguće.

Trudnice, dojilje i djeca

Trudnoća jest  razdoblje povećanih potreba, no koliko je to? Zasigurno ne treba jesti za dvije osobe kako se to često kaže, jer je ta druga osoba poprilično malena, no nekima će biti potrebno jesti dvostruko pažljivije, odnosno kvalitetnije. Savjet je u trudnoći uzimati više željeza, točnije gotovo dvostruko više, što pretvoreno u dnevnu dozu iznosu oko 30mg željeza dnevno. Dodatno željezo je potrebno za dodatni volumen krvi koji se polako stvara, za formiranje placente i razvoj fetusa.

Dojenje u principu ne zahtjeva dodatno željezo, ako govorimo o djetetu. Ako treba majci, naravno, no novorođene bebe imaju zalihu željeza od više mjeseci, najčešće se govori o četiri mjeseca. U majčinom mlijeku se nalazi niska koncentracija željeza, no ono se jako dobro apsorbira. Dakle, ako je majci potrebno, može se posegnuti za dodatkom.

Kod djece najčešće nema poteškoća sa željezom ako je uravnotežena prehrana. Kako se sve češće spominje intolerancija na kravlje mlijeko, pa se nekoj djeci primarno daj kozje mlijeko koje je siromašno folnom kiselinom, to zna biti uzrok anemije, a ne dostupnost željeza. Djeci koja odbijaju hranu, posebno raznoliku hranu, može se razmisliti o suplementaciji.

Vegeterijanci i vegani

Željezo jest lakše raspoloživo iz hema kojeg, naravno, ima u mesu, no možda će vas začuditi da biljni izvori mogu dati i više željeza od mesa. Naravno i ovdje je bitno uravnotežiti namirnice, koristeći one bogate željezom poput špinata i brokule. Vegeterijanci trebaju gotovo dvostruko više željeza unijeti putem prehrane, jer se ne-hemsko željezo teže apsorbira. Ipak, stavimo to u drugu perspektivu: oko 1500 kalorija mesa daje željeza kao 100 kalorija špinata. Istraživanja su pokazala da vegeterijanci nemaju više anemija od ne-vegeterijanaca.

U toj skupini je zapravo veći problem uzeti dovoljno vitamina B12, koji se nakuplja u vrhu hranidbenog lanca, tako da ga je teže naći u isključivo biljnoj prehrani.

To ne znači da određeni postotak vegeterijanaca nema poteškoća sa nedostatkom željeza, nego da on nije veći nego u općoj populaciji.

Hipotireoza

Da pojednostavim, željezo je potrebno za stvaranje tiroidnih hormona, a tiroidni hormoni igraju važnu ulogu u stvaranju krvnih stanica. U praksi uistinu primjećujem da mnoge pacijentice sa hipotireozom imaju niže razine željeza, što su pokazala i neka istraživanja. Postoje pokazatelji da niske razine želje utječu i na smanjenje apsorpcije joda. Sigurno je da se simptomi nedostatka željeza i hipotireoze preklapaju i očito treba provoditi postupnu korekciju hormona i apsorpcije željeza. Samim time je zanimljivo i to da žene češće pate od anemija, ali i od hipotireoze.

Interakcije

Česti problem je smanjena apsorpcija željeza radi uzimanja biljnih napitaka bogatih polifenolima poput kave, crnog, zelenog čaja, čaja od mente, kakaa i crnog vina. Svi ti redom zdravstveno iznimno zanimljivi napitci mogu smanjiti apsorpciju željeza iz obroka za 39 do čak 95%. Riješenje očito nije niti popiti kavu sat vremena nakon obroka, jer tada još uvijek djeluje negativno na apsorpciju, nego primjerice sat vremena ranije ili između dva obroka.


Povezani proizvodi


Pročitaj još

Podijeli

Komentiraj

Pretplati se na newsletter i ostvari 10% popusta na sljedeće 3 narudžbe!!!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Item added to cart.
0 items - 0,00 kn